Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy

czwartek, 17 marca 2011

Lubię zielone :)

Czekam na zielone drzewa i krzewy :)


............
Zacznę dziś od mięsa , a skończę...na koniczynie !  Brzmi dziwnie ?!


Ostatnio podałam przepis na kiszone cytryny . Wykorzystałam je do niedzielnego obiadu .
Zrobiłam duże , duszone w warzywach ,,gałki " z mięsa mielonego w sosie śmietanowo -cytrynowym .


Mięso mielone wieprzowe i drobiowe z dodatkiem 1 jajka , bułki tartej rozrobionej z odrobiną śmietany, posiekanej kapusty pekińskiej , słodka papryka i odrobina soli do smaku . Duże kule z mięsa układamy w naczyniu , dodajemy startą marchew i pietruszkę , listek laurowy , i pół kiszonej cytryny (nie więcej bo bardzo kwaśna ! ).To wszystko podlewamy wodą , przykrywamy i dusimy około 1 godz. Na koniec do sosu dodajemy śmietanę i zmielony świeżo pieprz. 
Bardzo delikatne , lekkie danie . Kiszone cytryny dają mocno aromatyczny smak i ożywiają sos .

Ja zrobiłam sporo tych cytryn , ale na pierwszy raz można sobie zrobić np. 1 szt. w małym słoiku . Zasypać solą i zalać sokiem z drugiej .
Cytrynkę tą możemy użyć np. do pieczenie kurczaka wraz z ziemniakami na blasze. Skrapiamy jej sokiem doprawione przyprawami mięso i kawałki ziemniaków . Jej kwas spowoduje też , że ziemniaki mogą być długo pieczone i się nie rozpadną .
Mam zamiar dodać ją też do belgijskiego sztandarowego dania czyli do muli z białym winem . :)
Koleżanka będzie piekła kaczkę z jabłkami i kiszoną cytrynką w środku .
Trochę możliwości jest , Myślę ,że koleżanki z blogów kulinarnych coś podpowiedzą :)
Sok z cytryny lubię dodawać też do zupy kalafiorowej . Gotuję ją  na bardziej ostro z dużą ilością czosnku , majeranku i właśnie soku ,na koniec śmietana .
Narazie cytryny stoją w lodówce , soku jest dużo więc chyba go zamrożę w naczyniu na kostki i będę sukcesywnie zużywać.
 ..................................
Dziś ważny dzień !
...dla Irlandczyków i dla mnie :)

http://www.graphicsfairy.blogspot.com/
 17 marca to dzień moich urodzin , w Irlandii to duże święto kościelne i świeckie - Dzień świętego Patryka (Saint Patrick's Day ) .
Irlandczycy w tym dniu mają wolne od pracy , bawią się w pubach , domach i na paradach ulicznych . Naważniejszy w tym dniu jest ich narodowy kolor zielony symbolizujący trawę z ich pięknych rodzimych krajobrazów ,a także koniczynę z legendy o św. Patryku .
Św. Patryk był misjonażem w V w. i około 30 lat głosił słowo boże wśród pogańskich irlandczyków . z jego misją wiąże się wiele legend , opowieści i na zawsze pozostały w historii zielonych wysp .
Jedna z nich głosi , że misjonarz aby obrazowo wytłumaczyć niewiernym istnienie Trójcy Świętej wykorzystal do tego liść białej koniczyny (shamrock).

http://www.graphicsfairy.blogspot.com/
Zmarł 17 marca i ta data pozostała jako dzień wpomnień o jego dokonaniach .
Tradycją jest też picie w tym dniu whisky .Otóz jak legenda mówi , w jednej z karczm ,gdzie przebywał misjonarz karczmarka oszukiwała gości na niedolewaniu trunków. Patryk ostrzegł ją , że spotka ją za to kara z niebios . Od tamtej pory goście dostawali pełne kufle :) .
Irlandczycy wypijają na pamiatkę dziś szkalneczkę whisky zwaną ,,dzbanem Patryka " 

.
Wesoły to dzień w Irlandii , a także w Wielkiej Brytanii , USA , Kanadzie , Holandii , Belgii czy Francji .
Rozpowszechniło się wszędzie tam gdzie losy rzuciły irlandczyków . Przejęły go chętnie inne kraje . Sama miałam okazję świętować ten dzień w Kanadzie , gdzie jest mnóstwo Irisch Pub . Rozbrzmiewa piękna irlandzka muzyka , ludzie noszą zielone kostiumy , kapelusze , często na zielono mają pomalowane twarze . Na stołach , ścianach symbole trójlistnej koniczyny , a na ulicach kolorowe parady..bardzo wesoły dzień .
Często jest też podawane piwo zabarwione na zielono , jest to raczej zwyczaj marketingowy niż tradycja i rozpowszechniony pod turystów.

Więc dziś Zielony Dzień !
Róbmy zielone koniczynki , wypijmy dobre piwo lub szklaneczkę whisky za sympatyczny naród irlandzki !
Ja to zrobię na pewno :) z okazji mojego święta , a zamiast tortu ..hmm ..może zielona sałatka ?!


szpinak i podlaski serek korycinski




Na koniec posłuchajcie pięknej muzyki irlandzkiej wśród pięknej zieleni wysp...

POZDRAWIAM SERDECZNIE WSZYSTKIE MOJE BLOGOWE KOLEZANKI !

11 komentarzy:

  1. Wszystkiego najlepszego w Dniu Urodzin!
    Dużo zdrowia, szczęścia, radości, moc prezentów i wesołych gości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z okazji Urodzin życzę Ci wszystkiego co najweselsze, najmilsze, najsłodsze i najpiękniejsze. Spełnienia wszystkich
    najskrytszych marzeń! Niech uśmiech nigdy nie znika z Twej twarzy.:)
    Dziękuję za wizyty u mnie :),a muzę irlandzką uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mona wszytkiego, naj, naj,...:)

    OdpowiedzUsuń
  4. W Dniu Urodzin życzę Tobie wszystkiego naj,naj,najlepszego.Dużo zdrówka,pomyślności,radości,mnóstwa pomysłów i ich realizacji!!!!!!!!
    Pozdrawiam serdecznie!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystkiego NAJ! Mona...sałatką już się poczęstowałam....też marzy mi się zieleń ale dzisiaj od rana pada, szaro i ponuro...pozdrawiam i miłego dnia Ci życzę...świętuj...

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystkiego najlepszego i szczęśliwego Tobie życzę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mona ,wszystkiego najlepszego,100 lat w zdrowiu,a jezeli sobie zyczysz to jeszcze więcej.
    A my życzymy sobie jeszcze więcej Twoich przepisów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ty sobie nie myśl, że skoro masz urodziny, to nie postawisz tortu-czekam na fajny przepis:) Tylko, żeby nie był zbyt trudny, bo jak będę piła Twoje zdrówko, to mi się pomieszać może:)Wszystkiego naj..., naj..., naj...,w miejsce kropek wstaw sobie co Ci się marzy, tylko z umiarem:).

    OdpowiedzUsuń
  9. 1000 lat o kurka jedno zero mi sie dodalo ale to chya nieszkodzi co?no dobra jeszcze raz 100 100 100 100 lat niezyzje mam ja tez miaaalam dzien Patyrryka .ehhehehehhe

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystkiego najlepszego! Niech się spełnią wszystkie Twoje marzenia, a pogoda ducha niech Cię nigdy nie opuszcza! Sto lat! :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. kochane moje kolezanki blogowe Wielkie Dzięki ! Tyle pięknych życzen..muszę Wam odpłacić się jakimś fajnym postem :) Do zobaczenie znów niedługo ! >> :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz :)

Powered By Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...